IELTS vs. CAE – která mezinárodní zkouška z angličtiny je lepší?

Tento článek jsem se rozhodla napsat, protože jsem docela dlouhou zápasila s tím, která z mezinárodních jazykových zkoušek z angličtiny bude více „aspie-friendly“ a „ad(h)d-friendly“, protože neznám moc AS, kteří by skládali takovou mezinárodní zkoušku… a ti, co ji skládali, zase nemají takový problém s koncentrací a ani nejsou dysgrafici.

Nevím, jak moc tento článek bude užitečný, jelikož je to velmi subjektivní záležitost a co může vyhovovat mně nemusí zase vyhovovat druhému, ale jsou určité faktory, které se dají zhodnotit relativně objektivně. Zároveň se domnívám, že tento článek může (snad) aspoň trochu pomoct každému s nějakými problémy – ať už dys charakteru, nebo úzkostmi atd., nejen Aspergerům.

Já jsem absolvovala CAE a IELTS (FCE a CPE jsem zkoušela jen nanečisto před delší dobou), proto se budu zaměřovat jen na tyto dvě zkoušky (je jich nepřeberné množství vzhledem k tomu, že je angličtina světový jazyk).

Zatímco CPE/CAE/FCE měří úroveň jazyka odděleně…
FCE – primárně B2 (pro studium v zahraničí nedostatečné)
CAE – primárně C1
CPE – primárně C2 (úroveň rodilého mluvčího)
IELTS měří škálu přibližně od A2 až do C2. Takže je nutné zvážit, jestli opravdu máte tu úroveň, kterou si myslíte, že máte, anebo zvolit IELTS, protože pokud máte aspoň nějakou znalost angličtiny, tak je nelze neudělat (na druhou stranu, dělat zkoušky z jakéhokoliv jazyka, když nejste ani pokročilí, je ztráta peněz).

~

Základní rozdíly:

Zkouška CAE (a její „sourozenci“) se sice v ČR těší velké oblibě, v zahraničí ale není tak oblíbená. Zatímco IELTS by měla uznat každá univerzita na světě, u CAE je to spíš je otázkou dobré vůle.

CAE stojí v přepočtu o tisícovku méně než IELTS (u IELTS je ta cena poměrně proměnlivá).

Certifikát IELTS má spotřební lhůtu – za dva roky vyprší, CAE (a opět „sourozenci“) mají doživotní platnost. To ale ve výsledku neznamená vůbec nic, protože na většině vysokých po světě neberou certifikát CAE starší déle jak tři roky jako nějakou výpovědní hodnotu (logicky od té doby mohla úroveň angličtiny klesnout, spolužačka s CPE si musela kvůli univerzitě dělat nový certifikát tak jako tak) a v lepších firmách to vnímají stejně.

Zkouška IELTS trvá kratší dobu, u CAE si posedíte déle.

Díky své popularitě je mnohem snazší najít učební materiály pro IELTS, aplikace do mobilu/tabletu, videa (vložím několik odkazů na konec článku, z čeho jsem se učila já osobně).

U CAE si můžete vybrat mezi verzí na počítači, nebo psanou ručně.

U IELTS si zase můžete vybrat akademický, nebo obecný modul.

~

Hned v první řadě musím podotknout, že ačkoliv vše zastřešuje slavná univerzita Cambridge, když jsem se ptala na nějakou možnost extra času u CAE (kvůli mému ADHD), tak mě prakticky poslali do háje. Nevím, jestli to byla jen neochota toho testovacího střediska (nevyjednávala jsem to já, ale školní psycholožka), nebo přímo Cambridge, ale s IELTS jsem tento problém neměla. Dokonce i přestože mi posudek od speciálního pedagoga vyšel tak, že mám údajně vše v normě (nemám, jak sama řekla ta spec. pedagožka, ale prý ADHD kompenzuju vysokým IQ), paní z British Councilu, který pořádá IELTS, se podařilo pro mě vyjednat dokonce o 50 % času navíc. Tedy: IELTS získává plus za možnost úpravy testu, CAE palec dolů. Btw. IELTS spadají taky pod univerzitu Cambridge.

education_student_news

Čas navíc u IELTS je opravdu vhodný a potřebný, protože se mi celou dobu zdálo, že jsem vše odevzdávala jen o nějakých pět minut dřív před koncem, který jsem měla ještě, na rozdíl od ostatních, oddálený. Při CAE jsem testy odevzdávala nadoraz (měli jsme starší verze jako zápočet), ale časově jsem se vešla, i bez té modifikace. Přestože se náročností například takové psaní, podle mě, zásadně neliší v obtížnosti, u CAE je na něj 90 minut, u IELTS jen 60 minut. Já jsem člověk, který nemá problém se slohy, přesto ta časomíra byla vražedná. Totéž se týká sekce „čtení a použití angličtiny“ (u IELTS není žádné „použití angličtiny“, za to je tam toho čtení o něco málo víc). Tentokrát palec dolů pro IELTS, bod pro CAE. Pokud se vám ale podaří si vyjednat čas navíc, potom jsou, podle mého názoru, lepší IELTS.

Další, byť malý palec dolů pro IELTS, co se týče poslechu. U CAE máte poslech dvakrát, u IELTS vám to nezopakují, což by i v rodném jazyce byl problém – rychle si číst zadání, poslouchat a ještě u toho něco psát. Ovšem abych přiznala, zatímco u CAE se vás snaží zmást a často tam správná odpověď jen proletí a vy ji ani nemusíte postřehnout, u IELTS je poslech poněkud jednodušší a jasnější. Taky se mi zdálo, že na přečtení zadání máte u IELTS více času. Nicméně, kdyby tam byla ta možnost si nahrávku poslechnout znova, tak se nebojím říct, že bych měla u poslechu možná tak jednu, či dvě chyby maximálně… což by se u CAE nestalo, vzhledem ke své komplikovanosti a dokonce u jedné části poslechu musíte vyplňovat dvě tabulky simuntálně (jedna spolužačka to nepochopila a nestihla to a kvůli tomu ztratila body). U CAE jsou i lidi, co umí anglicky s přehledem, rádi, když získají nějakých 70 % z poslechu. Každopádně, pokud máte problémy se zpracováním sluchových vjemů, nemyslím si, že bude nepřekonatelný problém si vyžádat pro IELTS úpravu. To se ale musí začít řešit dopředu, aspoň tak tři čtvrtě roku před samotnou zkouškou. U CAE netuším, jestli to vůbec funguje (vzhledem k mým špatným zkušenostem).

Jak už bylo zmíněno, IELTS má dva moduly – obecný a akademický, CAE má pouze obecný. To, že si u IELTS můžete vybrat, považuju za poměrně velké plus, protože akademický modul se soustředí více na kritické myšlení a, světe div se, doslovné chápání, zatímco CAE, které jsou obecné, jsou hodně o hledání skrytých informací v textu a čtení mezi řádky, na čemž i hodně NTéček „dostalo přes prsty“ (vím to, tři roky jsme to pilovali… několikrát za ty tři roky jsme i řešili, že tam prostě v tom textu není správná odpověď, dokonce i naši rodilí učitelé uznali, že se tam nachází vcelku dost sporných odpovědí). Na druhou stranu, to se u IELTS může stát taky, ač se mi zdá, že jsou koncipované prostě jinak – jasněji a přehledněji. A nemusí to být jen pohodlné pro Aspergery, ale i pro lidi s ADHD/ADD, kterým snadno unikne nějaký detail a potom zbytečně ztrácí body.

U mluvení u IELTS je pro mě plusem, že jste tam pouze vy a zkoušející. V zásadě nevidím nic špatného na tom, že máte konverzovat s nějakým náhodně vybraným partnerem jako je to u CAE, určitě to může být povzbudivé pro lidi s úzkostí, že když doslova nebudete mít slov, tak vás doplní váš partner a když vás nenapadá žádná myšlenka, tak promluví jako první on a vy jej potom jen doplníte. Jo, to je ta pozitivní část, proti které nemám žádné výhrady. Ale k tomu se vztahuje i naprostá debilita (že to musím říct takhle) – zkoušející (jsou tam dva) hodnotí i to, jak spolu s partnerem komunikujete, což se mi teda nezdá pro AS člověka / SF člověka / AD(H)D člověka atd. zrovna vhodné. Když vás ten druhý nenechá prakticky nic říct a jen si mele tu svou, tak jsou mu strhnuty body, což je sice fér… jenže ty body strhnou i vám za to, že jste se nechali od něj „převálcovat“ a neujali se slova. Co je tohle za výmysl? Jdete přece skládat zkoušku z angličtiny a ne z toho, jestli jste ve společnosti spíše submisivní, nebo dominantní. A věřím tomu, že nějaký egoistický idiot, který neví, jak se CAE hodnotí, se pokusí pochlubit se vlastním peřím a potopí vás oba. To byl hlavní důvod, proč jsem se nakonec rozhodla pro IELTS (i když ne jediný).

Myslím si, že tato část bude asi nejvíc subjektivní, protože někomu může vyhovovat mechanické popisování obrázků a srovnávání a jinému spíš přemýšlení nad abstraktními ideami, ale já jsem opět pro IELTS. On totiž u CAE nebývá jen popis obrázku sám o sobě, to by bylo moc jednoduché, ale často to doprovází otázky typu (které ale nebývají vždy explicitně řečeny, to se tak nějak očekává samo): „jak se asi tito lidé cítí?“, „proč si myslíte, že se rozhodli pro tuto činnost?“, „jak se tváří? co se jim asi může honit hlavou?“. Pro mě osobně není tak těžké něco vyblábolit, jelikož mi pomáhá zájem o psychologii, nicméně pro mnoho AS to může být velmi nepříjemné. Adriel mi jednou říkala, že na této úloze zbytečně ztratila body, protože nebyla schopna popsat emoce lidí na obrázku a ani jí to nepřipadalo relevantní.

Zatímco u IELTS na nečisto, které se dají dohledat online, nebo u různých vzdělávacích videí/stránek odpovídá úroveň přibližně té, kterou potřebujete pro akademické účely (C1), někdy bývá i ta úroveň vyšší, takže jdete ke skutečnému testu spíše přepřipravení, než podpřipravení, u CAE slýchávám opravdu ze všech zdrojů (i od člověka, co je dává téměř na 90 %), že testy na nečisto, které si můžou zájemci zaplatit, odpovídají spíše úrovni B2, než C1. Nevím, jestli se jedná o rádoby „reklamní trik“, aby studenti zkoušky na poprvé nezvládli a museli si zaplatit další (většina lidí je dělá, protože musí, ne protože chce), takže pozor na to… Další mínus pro CAE.

Učebnice si netroufám porovnávat, protože se mi prakticky do ruky nedostala učebnice k přípravě pro IELTS, ale ty modré CAE jsou upřímně řečeno hrozné. Slyšela jsem rozporuplné reakce – někomu pomohly, někomu ne, ale prakticky pomohly jen lidem, kteří úroveň angličtiny neměli moc dobrou ani předtím, ostatní jsme se shodli na tom, že neodpovídají úrovni CAE (C1), ale jsou spíše vhodné pro přípravu na FCE (B2), i když se tam inzeruje vyšší úroveň. Nevím, jestli se jedná zase o nějaký „reklamní trik“ jako s testy na nečisto, ale rozhodně tyto oficiální učebnice nedoporučuji jako vhodný primární zdroj, pokud se chcete připravovat předem. Najděte si nějakého zkušeného lektora a dělejte si spíše nějaké dostupné opravdové testy z minulých let, ty odpovídají skutečné úrovni. A aspoň budete vědět, jak vypadá forma těch testů, co čekat a na co si dávat pozor (například když vepíšete do rámečku synonymum, které se skládá ze dvou slov, ale požadovalo se jen jedno slovo, tak jsou vám opět strženy body, byť je to technicky vzato anglicky správně).

~

Pro tip

Znám jednu holku, která kdysi dělala FCE a o pár let později CAE a ani jedno tehdy nezvládla na požadovanou úroveň a to i přes fakt, že dva roky žila v Anglii. Opravdu ty testy nejsou jen o samotném jazyku, proto se mi zdá jako blbost chodit na tento typ zkoušek bez toho, aniž byste aspoň viděli, co vás čeká. I rodilí mluvčí bez přípravy (jak jsem už zmínila ten příklad se synonymy o pár řádků výš – toto je velmi důležité vědět dopředu!) skórují tak kolem té horší C1, což není úroveň rodilého mluvčího. A je úplně jedno, jestli se jedná o IELTS, CAE, CPE, TOEFL (americké testy)…

~

Shrnuto

Myslím, že IELTS získaly svou popularitu prostě proto, že jsou lepší… CAE si hodně staví, byť to asi nebyl úmysl, na tom, že jsou v části „čtení a použití angličtiny“ často nejednoznačné odpovědi a někdy i více možností. Taky můžete mít větší problémy u mluvení. Jsou celkově zaměřené i na sociální dovednosti, které jsou i pro inteligentní NT bez poruchy pozornosti občas docela (zbytečným) oříškem, záleží na tom, jak budou zrovna tématicky zaměřený… ale to nijak neovlivníte. Musí být hrozně těžké sestavit nějaké ideální testy, které by opravdu otestovaly jen ten jazyk a ještě ke všemu kvalitním způsobem, osobně si ovšem myslím, že CAE mezi ně prostě nepatří, jelikož strašně moc lpí na nepřetržité pozornosti a na takzvaném čtení mezi řádky. Nehledě na to, opakuji – je to totiž důležité – u mluvení vás penalizují za to, že se váš dominantní partner bez skrupulí ujal slova a nechce vám ho předat! To mi připadá absurdní a pro lidi s úzkostí a sociální fóbií velmi problematické.

Na druhé straně IELTS mě trochu zklamaly v tom, že nedovolují poslech slyšet dvakrát, nebo nedávají ještě delší čas na pročtení si zadání. Myslím si, že kdyby toto bylo vychytané, pak by IELTS měly asi nejblíže k nějakému vcelku ideálnímu testování cizího jazyka. Každopádně, pokud bych ještě někdy musela skládat zkoušku z angličtiny, rozhodně si opět vyberu IELTS. (A to neříkám  proto, že bych měla výborné výsledky – výsledky ještě nemám a možná IELTS budu muset opakovat, jelikož jsem dostala chřipku a s tou se testy vážně nepíšou lehce… zvlášť, když blbě slyšíte kvůli rýmě, slzí vám oči a šlapete si na jazyk. Mimochodem u CAE jsem se poslední rok a půl pohybovala v pásmu 60 – 70 %, přičemž 60 % stačí na certifikát.) 

Uvědomuju si, jak je toto všechno hrozně subjektivní a věřím tomu, že existuje mnoho lidí, kteří dají radši přednost CAE. Snažím se jen ukázat svůj pohled na věc a dát případně tipy ostatním lidem; obecně mezinárodní zkoušky z jazyka nejsou levná záležitost a je nutné nad výběrem trochu popřemýšlet a to i dokonce v případě, že umíte jazyk jako rodilý mluvčí, ale máte nějaký problém (úzkosti, SF, AS, ADHD/ADD, dys…).

~

Odkazy k IELTS: oficiální ukázkové testy, nějaké ukázky, videa s Američanem, videa s Američankou, videa s Britem, ideální slovní zásoba pro IELTS

~

Máte tu možnost to porovnat? Co je podle vás lepší? CAE, IELTS, nebo něco úplně jiného?

3 komentáře: „IELTS vs. CAE – která mezinárodní zkouška z angličtiny je lepší?

  1. Tak znam cloveka, ktery dosahl pri CPE urovne C2 na A s 229 body, ale nedal magisterske statnice z prekladatelstvi na jedne mile univerzite. Vzdy ta osoba vypadla na prekladu nejake nesmyslne poezie.

    To se mi líbí

  2. Moc hezký článek. Dík. Slyšel jsem že IELTS je možná psát pouze ručně, zatímco CAE je možné psát na pc. Psaní na PC je pro mě jakožto dysgrafika a dysortografika mnohem pŕíjemnější, zatímco pŕedatava psaní eseje ručně mě docela děsí, proto asi zvolím CAE.

    To se mi líbí

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.